21 de mayo de 2016
21.05.2016

Lluís Claret se'n va a Boston

El violoncel·lista de la VIU serà professor en un dels quatre millors conservatoris del món

21.05.2016 | 04:15
Lluís Claret, amb el seu violoncel.

El violoncel·lista i professor del Màster Universitari en Interpretació i Recerca Musical de la Universitat Internacional de València (VIU), Lluís Claret, una de les figures més importants de la música de cambra a Espanya, ha sigut contractat pel Conservatori de Boston, un dels quatre millors del món i el número u en la categoria de violoncel, per a formar part del seu consell docent.

Per a Claret este projecte arriba en el millor moment de la seua carrera pedagògica, en la «edat daurada» d´un professor que a Espanya coincideix amb l´edat de jubilació, per la qual cosa ha aprofitat per a titllar de «burrada» que un professor s´haja de jubilar als 65 anys «que és quan està en l´esplendor de la seua experiència i la seua energia». Als Estats units, segons explica, «no existeix l´obligació de jubilar-se».
Claret va realitzar els seus estudis a França, Itàlia i Estats Units i, durant anys, va ser deixeble d´Enric Casals „germà de Pau Casals„, Maurice Gendron i Radu Aldulescu, dels quals va quedar fortament marcat.

Membre fundador del Trio de Barcelona (1981-1993), ha guanyat importants premis en concursos internacionals (Bologna (1975), Pau Casals (1976) i Mstilav Rostropovitch (1977) i ha actuat en les millors orquestres del món com l´Orquestra Simfònica de Washington, l´Orquestra Nacional de Francis i les Filharmòniques de Moscou i Hongria, entre unes altres.

El violoncel·lista ha recordat que el New England Conservatory de Boston li va cridar fa uns anys per a fer classes, una experiència que li va servir per a obrir-li les portes d´una de les universitats més prestigioses del món on, segons assenyala, hi ha quatre professors «d´un increïble prestigi internacional» com Paul Katz i Laurence Lesser professors «mítics» dels Estats Units, per la qual cosa va mostrar la seua voluntat de «posar el meu granit d´arena, aportar la tradició de l´escola de Casals».

«Estar sempre dubtant»
Per a Claret, l´èxit d´un músic passa per «estar sempre dubtant de si mateix», treballar molt i «ser molt esponja, estar obert a qualsevol influència, no solament dels professors, sinó del que ocorre al voltant, de la gent que coneixem, estimem i odiem». «Tot conta, però, sobretot, els dubtes, quan un dubte, va cercant descobrir noves coses, eixe descobrir és el que et fa seguir cap avant».

Així mateix, per al deixeble d´Enric Casals, el talent és un «arma de doble fil», és alguna cosa que «cal cuidar perquè amb talent solament no es fa res» i pot donar-se el cas que un alumne amb «menys talent, estudie més i tinga millors resultats».

«Perquè el talent puga donar els seus fruits, és importantíssima la formació musical, sense formació i sense intuïció musical no es pot fer res», assenyalat el violoncel·lista, qui creu que «un músic pot llegir tots els tractats i informació sobre composicions i èpoques, però si no té la intuïció de traduir tot en alguna cosa que li arribe al públic, no li serveix de gran cosa», ha afegit.

El repte de traslladar-se a Boston ha condicionat les classes que Claret dóna a Espanya, de manera que s´ha vist abocat a reduir-les, no obstant açò, ha assenyalat que seguirà exercint com a docent en la Universitat Internacional de València perquè «m'agrada com funciona i és completament compatible». Es tracta d´«un projecte molt nou» en el qual «perceps que s´inicia un gran canvi en l´alumne, i la meua labor és trencar hàbits encara que siguen bons, perquè tinguen eixos dubtes i reformatejar la seua forma d´acostar-se a l´instrument i sentir-se més lliures», diu.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook
Enlaces recomendados: Premios Cine