L'IVAM ha coproduït, juntament amb el museu Jeu de Paume de París, la Sharjah Art Foundation de Sharjah (Emirats Àrabs), i el Haus der Kunst de Munic, una exposició dels libanesos Joana Hadjithomas i Khalil Joreige (1969, Beirut). Es tracta d'una àmplia selecció de treballs d'estos artistes des de finals dels 90 fins a l'actualitat. Comissarien la mostra els directors dels quatre centres d'art, entre ells el de l'IVAM, José Miguel G. Cortés.

És el primer exemple que està realitzant l'IVAM per a vincular-se amb museus d'altres països i per a tornar a ocupar un lloc preferent en el panorama museístic internacional.

L'exposició, que ja s'ha exhibit a Sharjah (Emirats Àrabs), s'inaugura a París el pròxim 6 de juny, comissariada per la seua directora. Allí estarà fins a setembre, ja que a l'octubre viatjarà a Munic per finalment arribar a València a l'abril de l'any que ve. La mostra presenta obres en paper, fotografia, escultura, així com àudio i videoinstalacions, incloent-hi la recent The Rumour of the world (2014), o projectes com ara Circle of Confusion (1997-2014) i Postcards from War (1997-2006).

Cineastes i artistes de formació autodidacta, els libanesos Joana Hadjithomas i Khalil Joreige estableixen llaços temàtics, conceptuals i formals entre fotografies, videoinstalacions, pel·lícules de ficció o documentals. Es van convertir en cineastes i artistes arran de les guerres civils del seu país. La seua recerca molt personal els porta a explorar l'esfera del visible i de l'absència, nodrint-la d'un fascinant anar i venir entre realitat i ficció.

Des de fa 15 anys les seues pel·lícules, a més d'altres treballs produïts a partir de documents personals o polítics, construeixen discursos sobre històries ocultes que es contraposen al relat històric dominant. Estan interessats en la individualitat de les persones.

Imaginaris particulas

Joana Hadjithomas i Khalil Joreige construeixen les seues obres sobre la producció del coneixement, la reescriptura de la història, la construcció d'imaginaris, també al voltant de les maneres contemporànies de la narració recolzant-se en la seua pròpia experiència en el seu país, però traspassant les seues fronteres. El procés de recerca que duen a terme, el seu qüestionament del territori, confereix a la seua obra una estètica molt particular.

La relació entre la imatge i l'ús dels diversos recursos que els artistes empren planteja preguntes sobre la representació enfront de l'incessant flux d'imatges. Les seues obres tracten de mostrar el que existeix sense ser especialment visible.

Moltes de les seues pel·lícules i instal·lacions requereixen la implicació de l'espectador, creant una trobada que estimula el desig de pensar, de sentir, d'emocionar-se, de desenvolupar una relació crítica amb la imatge.

Els treballs de Hadjithomas i Joreige s'han exhibit en molts centres d'art i biennals internacionals, tant en exposicions monogràfiques, com col·lectives. Importants col·leccions públiques i privades, com el museu Guggenheim de Nova York, el Victoria&Albert Museum i el British Museum de Londres o el Centre Pompidou de París, entre altres, han adquirit obres seues.

Col·laboració amb la Tàpies

Fruit d'esta aposta de l'IVAM per col·laborar amb altres museus, la Fundació Tàpies inaugura dijous l'exposició Harun Farocki. Empatia. Es tracta de la segona part d'un projecte ideat per l'IVAM, i comissariat per l'actual director de la Tàpies, Carles Guerra, que revisa les primeres pel·lícules militants del cineasta alemany així com les videoinstalacions que va produir a partir de 1995. La mostra complementa la que s'ha pogut vore en l'IVAM fins al 22 de maig.