Autonomia municipal

27-11-2009  
Enviar
Imprimir
Aumentar el texto
Reducir el texto

Vicent Álvarez

L´exministre Jordi Sevilla plantejava aquestos dies en un acte públic una proposta un tant provocativa, ho feia en el context dels darrers casos de corrupció urbanística que estan afectant a alguns municipis, com el darrer cas de Santa Coloma de Gramanet. Proposava Sevilla retallar les competències municipals en la matèria que afecta a l´ordenació urbanística.
L´autonomia municipal és a hores d´ara un principi constitucional, un dret consolidat, el qual durant anys d´estat centralista va ser un element bàsic de les aspiracions municipalistes. Un clàssic en la matèria, Adolfo Posada, en un llibre que ha creat càtedra per l´any 1927, va fixar la doctrina, considerant com calia combinar la idea d´autonomia, o d´autogovern, amb la de subordinació jurídica a la norma. Cal, aleshores, tindre en compte com l´autogovern municipal deu estar sotmès al necessari control legal i ciutadà.
Ara, per experiència, tenim clar que les normes exigeixen instruments adients a cada moment històric. Al meu parer, en aquest punt és on falla el sistema. Tornar de nou a un sistema municipal amb retalls en qüestions clau, com és l´urbanisme, seria deixar en mans d´altres nivells polítics competències i poders, situació, o solució, que com hem conegut en altres etapes anteriors, també generen corrupció i tractes de favor.
El nostre sistema de règim local, el qual ha heretat moltes coses a revisar, atribueix, però, als municipis amplis facultats en allò que fa referència a elaboració de plans, qualificació del sòl, llicències urbanístiques... Això és cert. Tenim una legislació, com la nova llei del sòl, que deuen aplicar-se, i, igualment, podem ampliar els controls per part de les conselleries, o la Sindicatura de Comptes. El problemes es situa en el control de les decisions municipals contràries a les normes i la sostenibilitat. Deixar les coses sols en la via penal, encara que el codi regula els delictes contra l´ordenació del territori, no és la solució.
A hores d´ara, el «cas valencià» ha evidenciat com les instàncies administratives autonòmiques, i el propi govern, no estan exercint-ne el necessari control. No es tracta, doncs, d´un problema de menys autonomia municipal, o de suprimir competències, com reclamava Sevilla, sinó de generar mediacions, de sancionar administrativament els incompliments, de vigilar i controlar. Així, hem vist quantitat de requalificacions, abusos, llicències d´edificació en contra de la sostenibilitat o els interessos ciutadans, entre altres irregularitats. Al final, resulta que els tràmits s´han complit, i els terminis han passat. L´administració autonòmica deuria haver estat, en molts casos, defensora dels ciutadans i no una simple oficina burocràtica.
En conclusió, sí a l´autonomia local, amb control institucional, i a més a més, òrgans municipal de participació ciutadana, sense oblidar-nos dels deures a fer per part de les administracions superiors. Això és el que caldria, i no altra cosa.

Membre del Consell Valencià de Cultura

COMPARTIR
 
últimos vídeos en levante-emv.com
  LA SELECCIÓN DE LOS LECTORES
 LO ÚLTIMO
 LO MÁS LEÍDO
 LO MÁS VOTADO
 
 
Operación
Tipo de inmueble
Provincia
Anunciese gratis
El portal inmobiliario de
  CONÓZCANOS:  Contacte |  Atención al lector (edición impresa) |  CONÓZCANOS |  LOCALIZACIÓN |  CLUB DIARIO LEVANTE |  POLITICA MEDIOAMBIENTAL     PUBLICIDAD:  TARIFAS  
Levante-emv.com y Levante-EMV son un producto de Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantemente prohibida la reproducción total o parcial de los contenidos ofrecidos a través de este medio, salvo autorización expresa de Levante-emv.com. Así mismo, queda prohibida toda reproducción a los efectos del artículo 32.1, párrafo segundo, Ley 23/2006 de la Propiedad intelectual.
 


  Aviso legal
  
  
Otros medios del grupo Editorial Prensa Ibérica
Diari de Girona  | Diario de Ibiza  | Diario de Mallorca  | Empordà  | Faro de Vigo  | Información  | La Opinión A Coruña  |  La Opinión de Granada  |  La Opinión de Málaga  | La Opinión de Murcia  | La Opinión de Tenerife  | La Opinión de Zamora  | La Provincia  |  La Nueva España  | Mallorca Zeitung  | Regió 7  | Superdeporte  | The Adelaide Review  | 97.7 La Radio  | Blog Mis-Recetas  | Euroresidentes  | Lotería de Navidad