P. CERDÀ VALÈNCIA
José Vergara, el pintor valencià més destacat del segle XVIII, torna a lluir a Chiva. Els frescos de l'Adoració del Corder Místic que va pintar a l'església de Chiva el màxim representant de l'academicisme valencià han acabat el seu procés de restauració, dut a terme per l'Institu Valencià de Conservació i Restauració de Béns Culturals (IVC+R). La magna obra, situada a la volta del prebisteri del temple de San Juan Bautista de Chiva, té més de 200 anys d'història i constitueix el patrimoni artístic més important per a la localitat de la Foia de Bunyol. La restauració de l'obra, inaugurada aquest passat cap de setmana, ha reforçat aquest sentiment.
En paraules del secretari autonòmic de Cultura, Rafa Miró, "aquestes pintures recuperades pels tècnics de l'IVC+R" han tingut uns "brillants resultats" que "suposen la constatació de la qualitat d'aquest artista, un dels més destacats del corrent academicista i la prova, també eloqüent, del mestratge arribat per l'art valencià en el camp de la pintura mural", afirmà el secretari autonòmic de Cultura.
Encara que nascut al cap i casal, José Vergara va establir la seua segona residència a Chiva en 1769 i allí va fixar un dels majors reptes de la seua carrera artística: la decoració de l'església parroquial del poble. A aquesta tasca es va dedicar entre 1769 i 1790, anys en els que José Vergara va dur a terme tant decoracions al fresc com llenços per als altars. La llarga durada de l'execució del projecte decoratiu d'aquesta església -sufragat per la feligresia-, li va permetre disposar de major llibertat compositiva i iconogràfica, com reflexa l'obra restaurada. Dos segles després, el seu llegat a Chiva és fortament valorat per una triple mescla de qualitat artística, tradició local i patrimoni històric.
Els treballs de conservació i restauració han sigut realitzats després de dur a terme una sèrie d'estudis científics completats al laboratis de l'institut de restauració amb l'objectiu de conéixer amb exactitud quins són els materials utilitzats per José Vergara, així com la tècnica d'execució i l'estat de conservació dels frescos.
A banda dels frescos, el pintor valencià va deixar a l'església de Chiva una desena de quadres de gran format que també han estat restaurats per l'institu autonòmic de restauració. Poc a poc, el mestre de l'academicisme valencià recupera el seu esplendor. I amb ell, Chiva torna a asaborir el regust original del santuari de Vergara.