Ricardo Domínguez: "Cerquem idees fora de l'àmbit educatiu i les adaptem"
Fer de l’ensenyament un àmbit molt més atractiu és la tasca de Ricardo Domínguez, enginyer de telecomunicacions i creador d’El Caleidoscopio

Ricardo Domínguez.
L’art i la ciència troben el seu punt d’unió dins d’El Caleidoscopio, un projecte nascut en Elx, amb ressò a tota la C.Valenciana i, ara, llançat a un àmbit més internacional. Són referent dins de la Comunitat Valenciana respecte al desenvolupament de projectes educatius que tenen com a focus la ciència en la seua dimensió més social. El creador i director del projecte Ricardo Domínguez, va propulsar aquesta idea amb l’objectiu d’introduir la ciència a les aules, i la necessitat d’innovar en l’àmbit educatiu.
Aquesta predilecció per la fusió de la ciència en l’educació prové dels seus estudis en Enginyeria de Telecomunicacions a la Universitat Politècnica de València. En 2001, va començar a treballar com a Enginyer en Xarxes, dins d’Editorial Prensa Ibérica, durant la transició cap a un periodisme més digitalitzat. «Em va començar a agradar fer continguts», confessa Ricardo Domínguez. Amb aquesta motivació va anar a Madrid per estudiar un doctorat relacionat de Ciència i Cultura. Allí es va adonar que a la Comunitat Valenciana no hi havia referents científics dins de l’àmbit de l’ensenyament.
En tornar a la seua terra, a més de col·laborar com a director de projecte del FECYT a l’Any de la Ciència, es va convertir en enginyer de comunicacions de la Universitat Miguel Hernández d’Elx. «Hi havia un projecte de creació d’empreses habilitat per als professors, així que ahí vaig crear El Caleidoscopio, amb una base de finançament i assessorament per part de la universitat». Aquest projecte es va reconèixer amb premis com el de Millor idea adaptada al nostre entorn.
Ara, El Caleidoscopio compleix dotze anys des de la seua creació, una empresa que Ricardo Domínguez defineix com a «projecte educatiu», però també com a un programa de comunicació social i participació. «Nosaltres cerquem idees i coses que no existisquen en l’educació i intentem aplicar-les a projectes d’ensenyament», puntualitza Domínguez.
Actualment, gestiona diferents projectes dins de l’empresa, tocant temàtiques com la robòtica, barrejant la part tecnològica amb la mediambiental, a més d’estimular la part més creativa, creant curtmetratges e inclús obres de teatre.
La ciència amb visió de gènere
Així mateix, aquests tallers tenen lloc dins de l’horari escolar, a excepció d’algunes propostes extracurriculars. «La robòtica és un tema que interessa molt als alumnes. La meua motivació és que ho facen i ho gaudeixen, que no tinguen la pressió de traure una bona nota», ens conta Domínguez.
D’altra banda, en 2017, Ricardo Domínguez treballava presentant les fires aèries a la Universitat de València. Allí, va coincidir amb la directora de la Unitat Científica de la Comunitat Valenciana, Soledat Rubio, a qui li va proposar fer la versió valenciana d’una iniciativa internacional.
«El nom del projecte normalment es traduïa com Nit d’Investigadors, quan era una proposta de gènere. L’única exigència que em va posar Sole Rubio va ser: hem de dir-li la Nit de les Investigadores». Així, l’enginyer parla sobre la importància del llenguatge a la ciència: «has de canviar la manera de pensar i saber el pes que té el llenguatge», reivindica.
Amb el suport de Maria del Carmen Perea, professora de la Universitat Miguel Hernández, van crear aquesta iniciativa, fins que en 2020 la van presentar com a projecte europeu, on van guanyar la insígnia d’esdeveniment associat, a més de finançament.
En aquest punt, Ricardo Domínguez té presents diferents projectes, que a poc a poc està construint. «Estem coordinant-nos amb la MICE per fer alguna proposta educativa», posa com a exemple. L’objectiu és que El Caleidoscopio es convertisca en una iniciativa que vaja més enllà espacialment; cap al món del mercat europeu.
- El batacazo en la PAU dispara el alumnado que irá a segunda convocatoria: 'Estudiantes de 9 han sacado un 6
- Una tormenta con granizo descarga esta noche en València
- Una ONG valenciana, tras las inundaciones en Aragón: 'No subáis más cosas, los estáis colapsando
- Estos son los colegios más solicitados de la C.Valenciana
- Investigan la muerte de un hombre hallado calcinado en un solar de la Malva-rosa
- Hallan muerto al doctor Luis Senís en Castelló: víctima de un escándalo sexual y condenado por tráfico de cocaína
- Una playa de Valencia, entre las 3 más populares de España
- Dos años de prisión para la sanitaria que accedió sin permiso al historial médico de dos compañeros