Un decàleg explica el "fenomen Botifarra"
levante-emv valència
Era més que un concert a l'inhòspit cap i casal, però el cantaor de Xàtiva Pep Gimeno, Botifarra, aconseguí omplir la sala d'actes de l'Octubre Centre de Cultura Contemporània (OCCC) de València en la nit del dijous amb vora cent persones. Abans de l'actuació en format acústic, acompanyat a la guitarra per Nèstor Mont, es presentà la biografia escrita per Antoni Martínez Revert amb el títol La veu de la memòria. Pep Gimeno Botifarra, i una taula redona analitzà l'èxit (19.000 discos venuts) que ha acompanyat al cantaorsocarrat des de la publicació del seu primer disc en solitari, Si em pose a cantar cançons (2006).
El periodista de Levante-EMV Paco Cerdà inicià el debat amb l'enumeració d'un decàleg de raons per explicar el fenomen Botifarra. 1: Una veu prodigiosa. 2: Bons mestres (els iaios que li ensenyaren les cançons). 3: Passió per la cultura popular, que l'ha fet resistir trenta anys cantant en l'anonimat. 4: Els arranjaments de Nèstor Mont, que convertiren la música tradicional en un folk més proper als joves. 5: Dots de mestre a l'escenari, que ensenyen la procedència de cada cançó i de cada dita. 6: Una ambició il·limitada i amplitud de mires, per a portar la cultura tradicional fins a Trento (Itàlia) i en molts formats distints (videoclips, teatre, rutes guiades, biografiaÉ). 7: Versatilitat, per a actuar amb una sola guitarra o en grans formats, des del poble més menut al Palau de la Música de Barcelona. 8: Bona companyia, dels millors músics i professionals. 9: Una personalitat encisadora. I 10: l'autenticitat, que li ha permés despolititzar la música en valencià i aunar entorn a la seua música a totes les sensibilitats polítiques.
Després, el crític musical i director de Caramella, Josep Vicent Frechina, subratllà el factor de l'oportunisme. Després de dècades de persecució i menysteniment, afirmà Frechina, el panorama musical valencià necessitava que eixira un referent aglutinador com Botifarra. L'autor del llibre, el xativí Antoni Martínez Revert, destacà que segur que a cada comarca valenciana hi haurà un Pep Gimeno per explotar i, per això, es podria fer un llibre semblant al que ell ha escrit sobre Botifarra.
- Dos hermanos mueren en un accidente de moto en la V-30 con la carretera de Malilla
- Incertidumbre en los centros de salud por el cambio simultáneo de 1.200 médicos de familia
- El año de la dana tiñe de verde el paisaje valenciano
- Mazón se reivindica en pleno debate sobre su futuro: 'Jamás el PP había crecido tanto
- El productor valenciano de 'Esa Diva' se pronuncia tras el resultado: 'Los 10 puntos del televoto cayeron como un cubo de agua fría
- Así es la nueva ayuda para las familias en España: 200 € por cada hijo menor de edad sin importar el nivel de renta
- Hito quirúrgico: realizan con éxito el primer trasplante de vejiga humana del mundo
- Frustran el intento de okupación uno de los edificios modernistas más emblemáticos de Cullera