L'última edició del Premi de Teatre Escalante ha recalat en l'actor, dramaturg i director Adrià Novella (València, 1991) per la seua obra El xiquet que volia una falda escocesa, una proposta que aprofundeix en la identitat de gènere. El jurat, compost per Empar Canet, Eva Zapico i Chema Cardeña, ha destacat «la seua temàtica i la seua modernitat, tant a nivell formal com de contingut», i valorat «l'estructura de l'obra, l'agilitat dels diàlegs, la composició de personatges i la seua viabilitat escènica i de producció».

El guardó, que reconeix la millor obra inèdita de literatura dramàtica per a públic infantil, està dotat amb 5.000 euros i el compromís de publicar el text.

L'obra de Novella relata el viatge real o imaginari d'un xiquet que vol portar falda i davant la negativa dels seus pares, emprèn una travessia fins a l'únic lloc on sap que els homes poden vestir-la, Escòcia. En el camí, els seus progenitors seran companys, mestres i enemics, però també es convertiran en cavallers, fades padrines, ovelles i bruixes.

«El xiquet que volia una falda escocesa és un conte més, amb la clàssica estructura del viatge de l'heroi. Però no hi ha millor opció per a una persona que reconeix la seua identitat de gènere i, per sobre de tot, vol respectar-la i que la resta la respecte, que el camí de l'heroi», assegura l'autor.

Novella va començar a idear l'obra durant el Festival de Teatre d'Almagro, on va decidir que el protagonista hauria de conèixer grans referents literaris com Macbeth i Pinocchio. Però abans d'escriure, també va visitar altres clàssics que no apareixen en el text: Donde viven los monstruos, de Maurice Sendak, i Manolito Gafotas, d'Elvira Lindo, així com aventures de Disney i de l'estudi Ghibli.

Per a completar la seua perspectiva, afirma haver mantingut «converses amb persones trans per a saber i empatitzar per a després escriure». Finalment, «per a amenitzar el viatge, una mica de música en la nostra llengua», com Manel, Soul Atac i Atzukak.

Jove trajectòria

Novella es titulat en interpretació per l'Escola Superior d'Art Dramàtic de València, postgraduat en teatre i educació per l'Institut del Teatre de Barcelona i Màster en Estudis Teatrals de l'Institut del Teatre i la Universitat Autònoma de Barcelona, on es va especialitzar en Teoria i pràctica dels processos creatius.

La seua formació com a dramaturg ha vingut de la mà de José Sanchis Sinisterra, Paco Zarzoso, Beth Escudé, Carles Batlle i Xavier Albertí, entre altres. És membre fundador de Bullanga Compañía Teatral.

Com actor ha treballat en companyies com La Cubana y amb directors com Chema Cardeña, Vicente Genovés i Edison Valls.