P Senyor Villatoro, sàpiga que m'encanten els seus contes de futbol.
R Ha, ha, a mi també m'encanten els contes d'en Villoro. I m'agrada estar al seu costat a les llibreries, per l'ordre alfabètic.
P Entrant en matèria: és partidari d'un món perfecte o d'un món millor?
R D'un món millor. Normalment a la gent que vol fer un món perfecte li sobren coses, fonamentalment gent. I comenca a fer el món perfecte a còpia d'afusellar.
P La de Savonarola i Maquiavel és una guerra entre fe i raó?
R No només. Pero la fe no sempre és religiosa, pot ser fe en coses immutables com la llei, la patria, la revolució...
P El procés?
RMmm... el proces és mutable, com el seu nom indica.
P Però no és també una qüestió de fe?
RSegur que hi ha gent que creu en el procés per la fe, i gent qui creu per la raó. Igual que en l'antiproces. En la vida rarament trobarem un Savonarola o un Maquiavel químicament purs.
P Tal com es pregunta en el llibre: val la pena morir per una república?
R Personalment, la idea de morir pels ideals no m'agrada. Però la gent que té conviccions molt fortes i és capac de jugar-se la vida, la llibertat o la comoditat em mereixen un gran respecte. Encara que no en compartisca els motius.
P De Maquiavel ens ha arribat una imatge pejorativa?
R El problema de Maquiavel és que n'ha quedat El Príncep. Que és un llibre extraordinari, però explica com van les coses, no com ell creu que han d'anar. Ell ve a dir: si voste vol manar, les coses van aixi.. Però això ho sap tothom i en tots els ambits de la vida: al futbol no pots jugar amb la mà, però si no et veu l'arbitre i eres Maradona, fas 'la ma de Deu' i és gol.
P Al segle XV igual que ara...
R Maquiavel és tan intel·ligent que el que explica del seu temps, continua vigent.
P Va dir que «qui enganya sempre trobarà algú que es deixe enganyar». Això explica els actuals populismes?
R Es que qui vol ser enganyat, sempre trobara algu que l'enganye. En Xammar i en Chaves Nogales coincidixen a escriure que a l'Alemanya dels anys ?? la gent volia guerra, per això van elegir Hitler. No és que Hitler els convencera per a la guerra. Rarament funciona una oferta si no existix una demanda, també en política.
P També va escriure: «Els qui arriben al poder per la fortuna els resulta fàcil pujar, però molt difícil mantenir-se». Es referia a Torra o a Pedro Sánchez?
R Jo ho aplicaria als que arriben al poder per la forca, allò que naix de la coacció és molt fragil.
P Junqueras, Puigdemont... Quin dels dos és Savonarola i qui Maquiavel? Quin es mou per la fe i quin per la raó?
R He, he. El que m'inquieta es que el llibre siga llegit en clau de conjuntura actual. Algu m'ha dit que en Savonarola es Soraya. No es Soraya! Tampoc són Puigdemont i Junqueras. Em passa inclús amb el títol, m'han dit 'res de massa foc , més llenya!'.. No patisca, que el pense contestar, no sé com, pero ho faré...
P Vinga, que ens quedem sense espai.
R Tant Puigdemont com Junqueras naixen d'una tradicio maquiavel·liana, d'un catalanisme hereu de Joan Maragall. Tots dos diuen 'parlem-ne i votem'.. Aquest es el corrent majoritari dins del catalanisme i no tan majoritari en l'unionisme, cosa que em sap greu. Savonarola diria 'això no es discutix., fora el que fora, la independència o la unitat d'Espanya. Maquiavel diria que això es un contracte i els contractes es modifiquen'.