En tant que manifestació popular i festiva, és probable que, en els darrers cent vint anys, el cant de la Carxofa haja sigut repetidament objecte d'homenatge per part del món faller. Ho fou, si més no, en una ocasió: en 1926, quan la premsa valenciana anuncià que la falla que s'instal·laria a la plaça Pertusa -a l'actual carrer Roger de Flor, a prop de l'antic Hospital- seria un monument «con pretensiones de artístico, y poniendo en evidencia las tradiciones valencianas», que estaria dedicat a «La Carxofa de Silla».

D'aquesta manera, el Diario de Valencia, a banda de destacar que el president de la comissió era Francesc Garcia Jimeno, publicà un esbós d'aquella falla i n'aportà una breu descripció, tant de la figura principal com de la resta de ninots: «De dins de la Carxofa de Silla ix un angelet que canta un himne. De baix, porrat, tipus populars de festes i al·legories». Mentre que el periòdic La Correspondencia de Valencia assegurà que «en dicha plaza [Pertusa] se montará una falla titulada 'La Carchofa de Silla', cuya obra es original del artista don Francisco Viñes, aludiendo aquella a las fiestas que se celebran en la expresada localidad, y figurando algunos personajes bíblicos».

Al respecte, cal afegir que, al final del segle XIX i l'inici del XX, amb l'expressió «La Carxofa de Silla» s'identificava no sols la representació que es portava a terme en aquell municipi de l'Horta Sud, sinó també a d'altres localitats i barris de València. Ho explicava, en 1927, el diari El Pueblo, en afirmar que «por ser Silla uno de los pueblos que debió tener esta feliz ocurrencia o que más tradicionalmente ha seguido poniendo en los números de sus fiestas este espectáculo, es por lo que todo el mundo lo conoce [el cant] con el nombre de 'la Carchofa de Silla'».

Així mateix, la descripció que el rotatiu de Blasco Ibáñez realitzà de l'artefacte resulta certament gràfica i eloqüent: «Se coloca en la plaza más concurrida o de mayor cabida, colgada de un arco adornado, bien de ramajes o flores, bien de telas y luces, un receptáculo de grandes dimensiones en forma de la piña o cáliz de una alcachofa. Dentro de este estuche, que está cuidadosamente tapizado, se mete un niño vestido de ángel, quien en el momento en que va a pasar el santo festejado se abre por simple y rudimentario mecanismo; y en el aire, atado por la cintura, el precoz versador suelta el aprendido saludo a la imagen en medio de las rutilantes luces de bengala, los gritos de la multitud y la incomodidad del que salió de la alcachofa».

Finalment, i pel que respecta a la falla de la plaça Pertusa de 1926, La Correspondencia de Valencia també apuntà que «el encargado de la 'explicació i relació' en el 'llibret' es el culto joven e inspirado poeta don Francisco Andrés, el cual nos aseguran ha puesto toda la gracia y sal que posee cuando de escribir humorísticamente se trata»; que «actuará en las fiestas de este vecindario la laureada banda de música de Ribarroja»; i que «en el programa figuran reparto de bizcochos y banderas a los socios, disparo de tracas y morteretes y otros festejos propios de la festividad». No s'explica si organitzaren masquerada, tal com també era tradicional. Però, si així fou, no hi ha dubte que la disfressa estrela degué ser la d'angelet barbut amb sobrepés i veu ronca. El que popularment es coneix com un serafí, vaja.