El dietarista mossén Vicent Torralba -un personatge que escrivia un dietari ple de «meravelles» en una llengua on combinava frases en valencià i frases en castellà- ens va deixar un unes Memòries curioses que va editar Antoni Ferrando a L'Aiguadolç, l'any 1995. Allà ens diu que el 29 d'abril de 1645 es va descobrir un cas extraordinari, que degué de causar una certa commoció. Sembla que feia un cert temps «truxeron a Valencia una muchacha natural de Segorbe y la afirmaron por criadica en cassa del señor de Gilet. Andando el tiempo, como yva la chica entre las criadas y dormía con ellas, amanenció una de las criadas preñada, la qual parió un hijo». Quan s’investigà la cosa, l’embarassada va dir que cap home «avía llegado a ella ni la avía tocado, sino que Jusepica dormía con ella y ella lo havía hecho». La pobra Jusepica, de seguida, a la presó. Allà tancada, «hízose visura, la qual hizo Castro, un gran cirujano de nuestros tiempos, con otros dos, Giner y Navarro, y dieron relación: que se podía cassar, porque era más para hombre que para muger». Quan la cosa semblava adreçar-se, la prenyada va morir als vuit dies de nàixer el fill, «que hoy es vivo» -diu Torralba. L’hermafrodita» -que és com el denomina el dietarista-, «salió de la cárcel y púsose a tomar oficio de sastre». La cosa semblava, novament, que havia pres un camí. Però com que el món del barroc sempre sap com multiplicar l’efecte d’impacte als prodigis que s’hi podien contemplar, «al cabo de cinco años que yva vestida de hombre y trabaxava con los demás mancebos en casa del maestro, parió una hija».

La fluïdesa del gènere d'aquell fill o filla de Sogorb, òbviament, «ha dexado espantados a todos los de Valencia, por ser cosa que jamás havían visto, como es que un hermafrodita fuesse tan potente como este fue para entrambas cosas».

Mossén Vicent Torralba, conscient com era de l'estranyesa que poda causar al lector aquella història de Jusepica/Jusepico, ens ofereix una dada que ho corrobora tot: «Esto consta por auto recibido en el tribunal del arçobispo, por Vicente Ayerve, escrivano de la dicha curia eclesiàstica en dicho día, mes y año.» Però no tot acaba ací. Aquella societat -com encara la nostra, moltes vegades- no acabava d'admetre aquelles fluïdeses i, així, Torralba explica que «de lo qual se ha seguido que a los sastres los dan culebra y ellos sienten mucho que se burlen y, como no pueden negar el suceso, han de sufrir la chansa y callar».