"Robina", el clam de La Maria per la salut mental
La cantant d'Oliva trenca tots els clixés, amb un potent missatge sobre la depressió, i consolida el seu lloc com una de les veus més revolucionàries del panorama musical actual

La Maria en "Robina" / Lurdes Basoli
"Robina" és la nova joia musical de La Maria, una obra íntima i innovadora que transforma la música tradicional valenciana des de l’arrel fi ns a l’avantguarda. Amb aquest treball, La Maria trenca tots els clixés i consolida el seu lloc com una de les veus més revolucionàries del panorama musical actual.
Reconeguda pels seus guardons com els Premis Ovidi i Carles Santos, la cantant d’Oliva torna amb força amb el seu segon treball.
Després de l'èxit del seu disc debut, "L’Assumpció", i d’haver conquerit més de setanta escenaris del territori, La Maria presenta una obra íntima i poderosa que consolida la seua posició com una de les veus més innovadores de la música valenciana. L’arribada del nou disc ho fa amb un videoclip del tema “Adoració a Robina”.
Gravat a les Coves de Sant Josep (Castelló), finalitza amb unes sentides paraules de Maria que ho diuen tot: “A totes les persones que estan lluitant contra la depressió i a les que ens han deixat”.
Emocions, tradició i modernitat
"Robina" és molt més que un disc: és un viatge emocional. Inspirat en la pedra preciosa del robí, La Maria s’endinsa en un procés de renaixença personal i artística, on l’amor, la pèrdua i la redempció són protagonistes.
Naix d’un procés de creixement personal. La Maria reflexiona sobre l’amor, el desamor i la salut mental, una temàtica clau en el seu recorregut artístic. Amb deu anys d’autocura i teràpia, la cantant d’Oliva ha convertit aquest projecte en una declaració de força i estima cap a una mateixa.
El treball es divideix en tres capítols: la ruptura, un crit de dolor ple de força; el buit, un espai de reflexió i vulnerabilitat; i l’enamorament, un redescobriment de l’amor propi i la llum.

La Maria. / Levante-EMV
Com descriu el crític musical Josep Vicent Frechina, Robina és “una immersió a pulmó obert en les profunditats més tèrboles i inquietants del trencament emocional. Un atzarós exercici de replegament interior, ordenació del dolor i provisió d’autocures”.
Les cançons d’aquest àlbum tracen un itinerari de caiguda, enfonsament i reconstrucció, transmetent una catarsi emocional que recorre “de la fragilitat i el defalliment cap a una enteresa i determinació encara vulnerables però armades amb una assertivitat guanyadora pel miracle guaridor de la cançó”.
Fusió de sons que transcendeix gèneres
Les lletres, carregades de poesia i sentiment, connecten amb l’ànima de qui les escolta. La Maria redefineix la música valenciana, transformant-la en un univers sonor que barreja tradició i avantguarda. A Robina, la força de la música tradicional es fon amb textures electròniques i arranjaments innovadors.
Des de ritmes minimalistes com els de “Consagració” fins a sons enèrgics i impactants com a “Adoració a Robina”, el disc és un mosaic de sensacions que transcendeix gèneres.
Aquest treball alterna melodies que, com diu Frechina “de vegades s’abracen a la terra i s’alimenten de la memòria antiga, amb uns fandangos serpentejants —on es reconeixen els trets familiars del fandango del tio Mario i de Cofrents— i una escomesa per la de l’u que talla l’alé”. Altres peces s’enlairen amb una ingravidesa vertiginosa, impulsades per un entramat electrònic que esdevé el contrapés sonor perfecte.
Tal com destaca el crític musical, el color roig de Robina, inspirat en el robí que li dona nom, “s’ensenyoreix de les metàfores i tenyeix l’omnipresent imatgeria religiosa —adoració, consagració, Verge Maria— d’amargor, consol i autoafi rmació”.
- La plaza de Toros y Renfe responden al ayuntamiento por el colapso en la mascletà
- Dieta del agua: Cómo adelgazar varios kilos a la semana y no pasar hambre
- Familiar de una víctima de la residencia de Paiporta: “No siguieron los protocolos, estaban cenando en la planta baja”
- Cristina Aristoy (Singularu): 'Lo que Zara ha hecho con la ropa, nosotros queremos hacerlo con las joyas
- Saqueo' a las flores de la ofrenda a la Virgen
- Buscan a un hombre tras apuñalar a su novia en Paiporta
- Mazón deja sin gastar 300 de los 700 millones autorizados por el Gobierno para la dana en 2024
- Borja Jiménez: 'Fue un milagro, el rey vino a verme a la enfermería