Conflicte àrab-israelià

Una cinquantena de persones estan atrapades sota els enderrocs després d'un atac israelià a Ciutat de Gaza

L'atac aeri s'ha produït contra una vivenda que albergava desplaçats en el barri de Sheikh Radwan hores després que un altre bombardeig matara una cinquantena de persones en els voltants de l'hospital Kamal Adwan a Beit Lahiya, al nord

Israel ordena evacuar tots els pacients de l'hospital Kamal Adwan en el nord de Gaza

Israel ordena evacuar tots els pacients de l'hospital Kamal Adwan en el nord de Gaza

Andrea López-Tomàs

Andrea López-Tomàs

A la Franja de Gaza, la mort arriba per diferents camins. Un és el que traça el míssil israelià llançat des dels cels. El seu impacte directe contra edificis replets de persones sol causar-los la mort. Almenys 13 membres de la família Hatteh han perdut la vida d'esta manera este divendres després d'un atac aeri contra la seua vivenda en el barri de Sheikh Radwan, en el nord de Ciutat de Gaza, a on albergaven desplaçats. Un altre camí el marca el temps, com el que els falta a les 53 persones atrapades sota els enderrocs per eixe mateix bombardeig. Hi ha una tercera via, més gradual i dolorosa, que es va obrint pas estos dies en la Franja. Només en 72 hores el fred ha matat quatre bebés malvivint en botigues.

“Encara hi ha persones desaparegudes sota els enderrocs i els nostres equips estan treballant per a rescatar-ne la major quantitat possible”, ha dit la Defensa Civil de Gaza en un comunicat. Entre les persones atrapades sota les ruïnes, es troben membres de les famílies Halaweh i Rehan, que estaven sent acollides per la família Hatteh. A penes unes hores abans, un altre brutal atac en els voltants de l'hospital Kamal Adwan de Beit Lahia, en el nord de l'enclavament i un dels últims mínimament operatius en la zona, va matar una cinquantena de persones, cinc de les quals eren metges. El dia anterior, un bombardeig contra un vehicle de premsa va posar fi a la vida de cinc periodistes.

Quatre bebés morts de fred

La brutalitat continua estenent-se per l'enclavament sense donar treva a cap dels seus racons. Quatre persones han mort per un bombardeig contra la casa de la família Abu Baid a Shujaiya, barri del sud-est de la capital, i dos palestins per un altre atac aeri contra la residència de la família Aslim en Sabra, en el centre de ciutat de Gaza, a on es van registrar 20 ferits i 7 desapareguts. Al seu torn, l'ofensiva militar en el nord de l'enclavament continua. Fa més de 80 dies que les tropes israelianes sotmeten a un setge medieval l'àrea septentrional de Gaza, arrasant amb les seues principals localitats, destrossant el seu sistema sanitari i forçant l'evacuació de centenars de milers de persones.

Vora 3.000 persones han mort en esta brutal campanya israeliana, d'acord amb les xifres del Govern de Gaza. Les greus dificultats sobre el terreny han impedit que siguen actualitzades en les últimes setmanes. Des del passat 5 d'octubre, quan es va iniciar el setge, no s'ha permés l'ingrés de suficient ajuda humanitària, inclosos aliments, medicines i combustible, a la zona, deixant la població restant a la vora de la fam. Un dels productes que les autoritats israelianes no permeten ingressar a l'enclavament és el material per a construir tendes de campanya. Amb els elevats nivells de destrucció, molts no tenen més remei que improvisar refugis amb el que troben entre les ruïnes.

Però quatre pals clavats terra coberts per lones de plàstic no servixen de protecció. Ni contra les bombes israelianes, ni contra el fred hivernal. Un quart bebé ha mort a causa del fred extrem en les últimes 72 hores a Gaza. “Les tendes de campanya no protegixen del fred i a la nit fa molt de fred i no hi ha manera d'entrar en calor”, ha declarat el doctor Ahmed al Farra, cap mèdic pediàtric de l'Hospital Nasser, en la zona de Khan Younis, en el sud de Gaza. A més, els funcionaris de salut locals han dit a l'agència palestina Wafa que la falta d'aliments entre les mares està contribuint a un augment dels problemes de salut entre els xiquets, la qual cosa tensiona encara més les instal·lacions mèdiques i els servicis d'emergència.

Bombardejos sobre Iemen

L'hospital Kamal Adwan s'ha convertit en les últimes setmanes en el símbol de la brutalitat de l'exèrcit israelià contra els centres mèdics Gaza. Segons el seu director Hasán Abu Safiya, els múltiples atacs contra l'hospital i els seus voltants els han obligat a evacuar en diferents ocasions. Ara com ara, les seues instal·lacions acullen uns 75 ferits amb els seus acompanyants i 180 treballadors, la qual cosa fa un total d'unes 350 persones en el seu interior. Abu Seiya ha denunciat la detonació d'una desena de vehicles robotitzats carregats amb explosius als voltants de l'hospital, que van causar extensos danys al centre.

Al seu torn, Israel ha continuat bombardejant Iemen. El dijous l'exèrcit hebreu va anunciar haver atacat múltiples objectius vinculats als rebels hutis, inclòs l'Aeroport Internacional de Sanà i tres ports al llarg de la costa occidental. El cap de l'Organització Mundial de la Salut, Tedros Adhanom Ghebreyesus, ha reconegut que ell i els seus col·legues de les Nacions Unides s'estaven preparant per a abordar un avió en l'aeroport de Sanà quan va ser bombardejat per Israel. Els atacs han causat almenys tres morts i 11 ferits, encara que també han provocat la destrucció d'importants infraestructures per al país.

Suscríbete para seguir leyendo

Tracking Pixel Contents