Gandia inicia l’obra del primer parc inundable després de la catàstrofe de la dana
En un projecte pioner redactat fa tres anys, l’Ajuntament escometrà dos basses de laminació més en el barranc de Beniopa – En cas d’avinguda, retindria 45.000 metres cúbics d’aigua

Operaris duen a terme la tala d’arbres en la zona que es buidarà de terra i es convertirà en el parc inundable del barranc de Beniopa
Des de la catastròfica dana que va arrasar diverses comarques valencianes el 29 d’octubre de l’any passat, s’ha parlat de projectes que es poden executar per a previndre, en la mesura que siga possible, els desbordaments de llits que eixes pluges torrencials causen. Una d’estes actuacions, que fins i tot s’ha posat de moda, són els parcs o les àrees inundables. És a dir, espais que, davant d’una crescuda del cabal, s’omplin d’aigua, de manera que reduïxen el volum de l’eventual desbordament, i fins i tot poden arribar a evitar-lo.
La Conselleria de Territori ja està impulsant la redacció de projectes d’esta classe, però a Gandia s’han avançat. L’Ajuntament d’esta ciutat ha iniciat, esta mateixa setmana, la construcció del parc inundable que se situarà just a l’entrada del nucli urbà seguint el curs del barranc de Beniopa. Eixa via fluvial continua sent la més perillosa quan plou torrencialment i és objecte d’un ambiciós pla per a actuar en tota la seua conca amb la finalitat de previndre desbordaments i inundacions.
El parc inundable que ara ha vist iniciades les obres es va projectar fa diversos anys, al costat de moltes altres actuacions, i se situa just en els voltants del col·legi Los Naranjos, en l’eixida de Gandia cap a Marxuquera i Barx. L’Ajuntament va adquirir allí una superfície agrícola de 16.500 metres quadrats plena de tarongers i altres arbres que ara s’estan tallant. Després es retiraran centenars de camions de terra, que s’aprofitarà posteriorment, per a deixar un buit capaç de retindre fins a 45.000 metres cúbics d’aigua. Eixe volum, unit a un efecte reductor de la velocitat del cabal, contribuirà a minimitzar el risc de les inundacions a banda i banda del barranc de Beniopa.
És possible que passen anys, o dècades, sense que tornen a produir-se pluges de la intensitat i duració suficients per a superar les muralletes del barranc, especialment al seu pas per l’àrea urbana de Gandia, i per això el disseny de l’obra ha previst el concepte de parc públic. El condicionament de l’obra, que haurà d’estar conclosa este estiu, inclou la plantació de vegetació de ribera i elements de gaudi ciutadà, perquè, igual que ocorre amb el llit del barranc, quasi sempre estarà completament sec. Només quan la pluja comence a preocupar i el cabal vaja pujant s’hauria de desallotjar tota la zona, i és ací quan entraria la funció laminadora de l’avinguda.
Gandia va dissenyar este pla director del barranc de Beniopa abans de la dana i, entre moltes altres actuacions, preveu dos grans parcs inundables més, un a l’altura de la Casa del Cigró i un altre al costat del camí de l’Alqueria de Rubio, que frenaria el cabal del barranc de les Coves, afluent del de Beniopa. Amb eixos tres sistemes operatius, a més de dur a terme reforestacions intenses que retenen aigua de pluja i l’ampliació del llit en diversos trams, es farà un gran pas en la “pacificació” del barranc.
Tot el projecte, de més de dos milions d’euros, compta amb el suport de la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i és finançat per la Unió Europea.
Suscríbete para seguir leyendo
- Cullera reivindica el llegat de Juan Piris, el cronista visual que va captar la transformació d’un segle
- Este és el nou salari de Carlos Mazón com a diputat en les Corts
- Llorca crea una direcció per a les víctimes de la dana i ascendix el “cervell” de Política Lingüística
- 8.879 euros més: el PP apuja el sou a Mazón com a portaveu d’una comissió que no treballa
- Més arbres, paviment de granit i voreres espaioses: així serà el nou carrer Colón
- L’alcalde de Cullera corregix Pradas: “El Magre desemboca a Algemesí”
- El cotxe elèctric i les marques xineses protagonitzen la Fira de l’Automòbil de València 2025
- L’AVL firma un conveni per a promocionar el valencià com a realitat lingüística diferenciada en el Congrés