Envasos reutilitzables i més descomptes en els supermercats amb la llei contra el malbaratament d’aliments
La nova legislació tanca este dijous la seua aplicació en comerços, bars i restaurants amb mesures que la majoria d’empreses ja aplicava

Donació d’aliments de Consum a Creu Roja / Levante-EMV

La Llei contra el malbaratament alimentari, aprovada fa un any, culmina hui la seua aplicació amb l’entrada en vigor d’algunes mesures que afecten exclusivament les empreses amb més de deu treballadors o que tinguen una superfície superior als 1.300 metres quadrats. En quina mesura afecta els clients de bars, restaurants o supermercats? La veritat és que les firmes i les organitzacions d’estos sectors coincidixen que poc, principalment perquè els efectes es donen prioritàriament en les mercantils i perquè estes ja feia temps que aplicaven mesures al respecte. Proliferació d’envasos reutilitzables o augment dels descomptes en els comerços són algunes de les pràctiques que s’universalitzen.
Rafael Ferrando, secretari general de la patronal de l’hostaleria valenciana Conhostur, explica que la mencionada legislació, pel que respecta als clients, té escassa incidència perquè les mesures més significatives ja les aplicaven bars i restaurants de manera “informal”. Ens referim sobretot als recipients perquè l’usuari puga emportar-se l’excedent de menjar. El dirigent empresarial assenyala que “s’intenta que siguen reutilitzables. Ara bé, si són de plàstic i els subministra el local, es cobren, igual que succeïx amb les bosses en els comerços. Cada firma cobra el que considera oportú”.
Supermercats
Les dos grans cadenes de distribució valencianes —Mercadona i Consum— coincidixen també que els seus clients no percebran canvis quan hui acudisquen als seus establiments. No obstant això, en la cooperativa creuen que pot registrar-se un augment en els descomptes que estes empreses realitzen al final del dia i que impliquen rebaixes d’entre un 20 % i un 50 % en productes frescos que estan prop de caducar. Són ofertes que els supermercats apliquen a última hora per a obtindre algun ingrés en lloc de fer una donació del producte i de les quals estan molt pendents compradors que van justos de diners o que no els importa consumir aliments que caducaran en breu.

Els clients poden emportar-se el menjar que els ha sobrat en un restaurant / Rafa Arjones
Els establiments que venen menjar també estan obligats a fer donacions perquè no es malgasten aliments. Consum recorda que esta cooperativa ja fa un quart de segle que utilitza esta pràctica, que fa 15 anys es va estructurar en un programa organitzat que implica que cada supermercat té una entitat —parròquies o ONG com Càritas o Creu Roja— que cada dia s’emporta els productes aptes per al consum, però que han de ser retirats de la venda per la seua proximitat a la data de caducitat. Es tracta d’aliments que vencen al cap de 24 hores i que els receptors han de consumir en eixe temps.
Esta empresa també fa donacions en les seues plataformes logístiques, encara que són setmanals, i amb el producte que manegen en les seues escoles de frescos, a on aprenen carnissers i pescaters.
Mercadona
Per la seua banda, Mercadona compta amb un pla de prevenció i gestió del malbaratament alimentari que arreplega els principis, les mesures i els procediments orientats a minimitzar les pèrdues al llarg de tota la cadena. Este pla “formalitza i reforça pràctiques que la companyia aplica des de fa anys en la seua operativa diària, basades en l’eficiència en la gestió, com l’ajust de comandes, el control d’estoc i dates, i l’optimització contínua de processos”.
Este pla, com indica Rafael Ferrando, de Conhostur, és la gran novetat hui de l’aplicació de la llei en tota la seua extensió i afecta, com ha quedat dit, les empreses hostaleres amb més de deu treballadors o aquelles firmes que superen una superfície comercial de 1.300 metres quadrats, com els hipermercats o els salons de banquets. En este programa “han d’indicar les mesures que prenen i han de fomentar acords amb entitats sense ànim de lucre per a derivar-los els excedents”.
Personalitzar
Les mercantils amb menys de 10 empleats han de donar els aliments que no gasten a ONG o convertir-los en pinsos. En general, també es preveu l’opció de repartir-los entre els treballadors. Ferrando conclou que esta llei no suposa un “sacrifici per a les empreses, ja que en part ho feien. A més, els envasos reutilitzables es poden personalitzar i utilitzar-los com a imatge de marca”.
Suscríbete para seguir leyendo
- Llegan las lluvias y el barro a Valencia: la Aemet indica las horas en las que lloverá más y hasta dónde bajarán las temperaturas
- La ampliación en 12 hospitales valencianos y la construcción del nuevo Arnau aumentarán en un 17,9 % las camas públicas
- El hombre muerto en el encuentro sexual de Benetússer intentó huir de su agresor tras haber sido encerrado en una habitación
- El Aeropuerto de València refuerza su papel como hub internacional con las escalas a Asia desde Helsinki
- Llega el cambio en el tiempo de València: la Aemet prevé polvo en suspensión, caída de las temperaturas y lluvias
- Una persecución en Alaquàs termina con un coche policial empotrado e incendiado y una mujer evacuada al hospital
- Posible pérdida de Arabia Saudí, Emiratos Árabes y 151.000 empleos en el aire
- La Generalitat rechaza celebrar en les Arts los festivales que superen los límites de ruido