Reconstrucció
Més de 430.000 euros en ajudes de l’Ajuntament d’Alaquàs per a protegir vivendes i negocis de les inundacions
Les barreres antiinundacions comencen a multiplicar-se per la majoria de municipis de la zona zero a l’Horta Sud

Una vivenda amb la instal·lació de les barreres antiriuades / Ada Dasí
Una de les petjades més persistents de la dana del 29 d’octubre de 2024 és la sensació d’inseguretat que va deixar en vivendes i locals situats al costat dels barrancs que es van desbordar. Des d’aleshores, molts veïns han tractat de tancar eixa ferida adoptant mesures de protecció per a evitar noves inundacions en les seues llars i negocis.
En este context, només dos ajuntaments de la zona zero, Alaquàs i Aldaia, han impulsat línies de subvencions per a ajudar a sufragar estos gastos. En el cas d’Alaquàs, l’Ajuntament ja ha resolt la seua concessió, amb l’aprovació de 292 subvencions, per un import total de més de 430.000 euros, i Aldaia continua treballant en la redacció de les bases.
Abans de la dana
A Aldaia, fins i tot abans de la dana, algunes vivendes pròximes al barranc ja comptaven amb sistemes de caràcter més artesanal pels problemes històrics d’inundacions que ja patia la localitat. En el carrer Les Eres, per exemple, les portes dels patis de gran part de l’illa disposen de guies en les quals s’encaixen plaques de metall o fusta quan plou o s’activen les alertes per pluges. No obstant això, la seua eficàcia és limitada: “Contenen l’aigua quan no és molta, però, durant la dana, no van servir de res”, relata una veïna, que recorda l’angoixa d’aquella nit. “Visc en un primer i vaig estar a punt de pujar a la planta superior per por”, afig.
També els comerços de les zones més afectades han optat per solucions similars, en molts casos rudimentàries, a causa de l’elevat cost dels sistemes més avançats. “Quan vaig obrir el negoci, vaig veure que moltes cases tenien estes barreres i vaig decidir instal·lar-les per precaució, encara que no sé fins a quin punt funcionen”, explica una emprenedora.

Les guies per a barreres en un comerç d’Aldaia / Ada Dasí
En el carrer València, al costat del barranc, les instal·lacions de barreres o comportes són més noves i molt més consistents, per la seua proximitat al barranc i la seua ubicació en zona inundable. També es poden veure en finestres i en portes de patis i garatges comunitaris.
Estes instal·lacions s’han multiplicat en els barris de la zona zero a l’Horta Sud més colpejats per la riuada. Encara que alguns la consideren una de les opcions més eficaces, el seu preu resulta una miqueta inassumible per a moltes economies familiars, ja debilitades pels danys patits després de la dana.
A Catarroja, també s’ha estés esta classe de barreres antiinundacions en les zones més pròximes al barranc. “No sabem si vindrà una dana o quan serà, però volem estar preparats per si de cas”, comenta un dels veïns que s’ha instal·lat este element a la porta de la seua casa, en una planta baixa. El cost no ha sigut poc, quasi mil euros per a no arriba a dos metres, però, com reconeix, “almenys estarem un poc més protegits”.
Línia d’ajudes
En este context, els ajuntaments d’Aldaia i Alaquàs són, ara com ara, els únics de l’Horta Sud que han impulsat línies d’ajudes per a subvencionar mesures de protecció davant de pluges torrencials i inundacions.
A Aldaia, el consistori continua treballant en la redacció de les bases que regularan l’accés a estes ajudes. Per la seua banda, Alaquàs ja ha publicat les resolucions de concessió, amb un muntant total de més de 430.000 euros.
Per a optar a estes subvencions, finançades amb fons municipals, un dels requisits necessaris era el de ser propietari o arrendatari de vivendes, garatges, magatzems, seus socials o locals comercials i industrials. El termini de sol·licitud va finalitzar el 9 d’octubre de 2025.
Estes ajudes es complementen, a més, amb d’altres finançades pel Govern d’Espanya dirigides a persones en situació de vulnerabilitat afectades per la dana, compatibles entre si. Les dos línies s’han resolt per part de l’Ajuntament d’Alaquàs de manera simultània, quasi cinc mesos després del tancament del termini de presentació.
Suscríbete para seguir leyendo
- Llegan las lluvias y el barro a Valencia: la Aemet indica las horas en las que lloverá más y hasta dónde bajarán las temperaturas
- La ampliación en 12 hospitales valencianos y la construcción del nuevo Arnau aumentarán en un 17,9 % las camas públicas
- El hombre muerto en el encuentro sexual de Benetússer intentó huir de su agresor tras haber sido encerrado en una habitación
- El Aeropuerto de València refuerza su papel como hub internacional con las escalas a Asia desde Helsinki
- Llega el cambio en el tiempo de València: la Aemet prevé polvo en suspensión, caída de las temperaturas y lluvias
- Una persecución en Alaquàs termina con un coche policial empotrado e incendiado y una mujer evacuada al hospital
- Posible pérdida de Arabia Saudí, Emiratos Árabes y 151.000 empleos en el aire
- La Generalitat rechaza celebrar en les Arts los festivales que superen los límites de ruido