Sagnia en Ford Almussafes: perd quatre models en tres anys i prop de 91.000 unitats
La planta valenciana de la firma estatunidenca és una de les fàbriques d’Espanya que més vehicles ha deixat de fabricar en els últims cinc anys
Ha passat de cinc línies a mantindre’s només amb el Kuga

Imatge d’arxiu de Ford Almussafes / Rober Solsona

El president de Ford Europa, Jim Baumbick, visitarà la planta d’Almussafes dijous que ve. Una visita que la plantilla feia mesos que esperava i que està destinada a marcar un punt d’inflexió en el futur de la factoria valenciana. Almussafes fa dos anys que està a l’expectativa que se li assigne un nou model que garantisca la seua continuïtat. Baumbick arriba a Almussafes en el pitjor moment de la planta, amb només 98.500 vehicles fabricats en 2025. És, a més, una de les plantes que més cotxes ha perdut a Espanya en els últims anys.
Ford Almussafes ha passat en tot just tres anys de ser una planta amb una gamma diversificada a sostindre’s amb un únic model. Entre 2022 i 2024, la factoria valenciana va anar apagant una a una diverses línies històriques: primer el Mondeo, després els monovolums S-Max i Galaxy, i, finalment, Connect. Actualment, el Kuga és l’únic vehicle que continua eixint de les seues instal·lacions, mentres la plantilla espera la confirmació del nou model multienergia promés per a 2027.
La seqüència ha sigut ràpida. El Mondeo va deixar de fabricar-se a finals de març de 2022. Un any després, l’abril de 2023, Ford va avançar el final dels S-Max i Galaxy, dos models que encara continuaven formant part del catàleg d’Almussafes i que ajudaven a repartir la càrrega de treball de la planta. El colp següent va arribar l’abril de 2024 amb la fi de la producció de la Transit Connect, de manera que la factoria va quedar ja concentrada en el Kuga.
Models i volum
La pèrdua d’activitat no es mesura només en noms propis, sinó també en volum. Almussafes va fabricar 245.560 vehicles en 2022. En 2023, amb el Mondeo ja fora de la cadena i amb S-Max i Galaxy en la recta final, la producció va baixar a 219.599 unitats. Per a 2024, ja sense eixos turismes i amb la Connect acomiadant-se, va tancar en 120.127 vehicles, dels quals 103.488 corresponien al Kuga i 16.639 a la Transit. En 2025, va tancar amb 98.500 unitats, la seua pitjor dada històrica.
Amb estes eixides de models, la fàbrica de Ford a Almussafes va ser de les plantes d’Espanya que més cotxes ha deixat de produir en els últims anys, només per darrere de Nissan a Barcelona i Stellantis a Madrid i Saragossa. Nissan va tancar les portes a Barcelona en 2021 amb una fabricació de 394.000 unitats. Stellantis va deixar de muntar a Madrid i Saragossa 216.554 unitats en quatre anys. Renault, per la seua banda, va deixar de fabricar el Kadjar, que es va quedar en 85.600 unitats. Mentres, Volkswagen va perdre les més de 36.000 unitats del Polo a Navarra en 2024. En el conjunt nacional, Espanya ha perdut 12 models de cotxes en cinc anys, amb una mitjana de 300.000 unitats a l’any.
Almussafes es va acomiadar del Mondeo amb 10.943 unitats en el seu últim any de fabricació; l’exercici anterior a la seua eixida només va firmar 8.512 unitats de l’S-Max; mentres que del Galaxy es van fabricar tan sols 6.152 unitats en la prèvia a la seua eixida d’Almussafes. Amb les 65.299 unitats que es van fabricar de la Transit Connect en el seu últim any a València, la planta d’Almussafes va perdre un total de 90.906 vehicles.
Així, entre 2022 i 2024 van desaparéixer de manera escalonada el Mondeo, l’S-Max, el Galaxy i la Connect, la qual cosa es va traduir en el fet que la producció total es reduïa pràcticament a la mitat. L’ajust també ha estat condicionat per la demanda, els calendaris i les parades, però la magnitud del descens sí que reflectix el buit que han deixat els cotxes retirats.
El pes del Kuga
Ja en 2022, la planta treballava amb uns 1.400 vehicles al dia i el Kuga concentrava la major part del volum, amb 887 unitats diàries, seguit de la Transit Connect, amb 405; l’S-Max, amb 72, i el Galaxy, amb 36. Fins a abril d’eixe mateix any, el Mondeo també seguia en cartera. Aquella combinació mostrava una fàbrica encara plural. Quatre anys després, la imatge és molt distinta: un únic model, parades programades i una plantilla pendent de la següent adjudicació industrial.
Actualment, la fàbrica valenciana viu a l’espera d’eixe nou capítol. La planta manté jornades de parada per l’ERTO Red i continua sense conéixer encara quin serà el model que Ford preveu adjudicar-li per a 2027, amb la referència de 300.000 unitats anuals anunciada en 2024, fa ja dos anys.
Suscríbete para seguir leyendo
- El Concurs Internacional d’Arrossos Creatius Ciutat d’Oliva tindrà cuiners de Nova Zelanda, Mèxic i Colòmbia
- Els alcaldes de la Marina Alta fan costat explícitament als docents: suport a Dénia, Xàbia, Pedreguer, Ondara, Benitatxell o els Poblets
- Més de 1.200 membres de direccions de centres es plantegen dimitir en bloc en suport a la vaga
- Així és el nou hotel de cinc estreles gran luxe que obrirà este estiu a València
- Tobies Grimaltos presenta a Xàtiva ‘Assaig sobre la vellesa’, un llibre que aprofundix en les virtuts i misèries de fer-se major
- El Sindicat d’Estudiants convoca vaga este divendres i assumix les reivindicacions dels docents: “Podem guanyar esta lluita”
- L’esquerra de l’Eliana avança cap a una candidatura progressista unitària per a les municipals de 2027
- El sector citrícola denuncia la campanya mundial contra el suc de taronja després de caure el consum un 30 %