Opinión
Francesc J. Hernàndez
Préstec electoral
No feia falta l´estudi 3028 del CIS, posterior a les eleccions europees, per saber que els votants de Podem procedien en bona mesura del partit socialista i d´Esquerra Unida. Per exemple, un mer càlcul de les correlacions entre els resultats dels diversos partits als barris de la ciutat de València en les darreres municipals i els obtinguts per la formació Podem en les europees, presenta valors elevats pel que fa a EUPV (0,75 sobre 1) i al PSPV (0,72) i molt baixos per a Compromís (0,19). L´estudi del CIS esmentat ha ratificat això. En la mostra entrevistada, el 40 % dels votants de Podem afirmaven haver votat PSOE en les anteriors eleccions generals i el 24,4 % Esquerra Unida.
Per què es va produir aquest desplaçament de vots? Tal vegada per diversos factors, entre els quals podem quantificar una certa desafecció dels votants als caps de llista. Recordem que en l´estudi preelectoral de CIS 3022, la valoració que feien votants del PSOE d´Elena Valenciano era més baixa (5,21) que la que feien els votants d´Esquerra Unida de Willy Meyer (5,54), i totes dues inferiors a la que feien els votants populars d´Arias Cañete (6,35). Front a això, Podem simbolitza l´orgull pel cap de llista, la imatge del qual és icona de la papereta electoral, ja que és conegut per la televisió. L´estudi postelectoral del CIS proporciona una altra dada interessant: el percentatge de votants de Podem que considera que en les eleccions europees pot ser convenient votar un partit diferent d´aquell altre que es vota en les eleccions generals és del 58,9 %. Entre els votants del PSOE la proporció baixa al 26,3 % i en el cas d´Esquerra Unida és del 38 %.
Tal vegada, el desplaçament de vots des del PSOE i EU a Podem s´haja d´entendre com un préstec. Si, segons l´estudi del CIS, per cada persona que va decidir el seu vot per assumptes relacionats amb la UE hi hagueren sis que el decidiren per temes relatius a la política espanyola, es pot suposar que el desplaçament de votants del PSOE i EU a Podem responia, si més no en part, a una crítica a l´acció dels partits en qüestió. Estaríem, per tant, davant d´un important volum de vots, diguem-ne, prestats, que probablement retornen en les següents eleccions. Per tant, PSPV, EU i Compromís farien bé en deixar de preocupar-se de l´efecte Podem i centrar-se en allò que és urgent: fer un programa de govern per al País Valencià que tinga com a prioritats l´ocupació i la igualtat.
- Así serán las luces de Navidad en València y el acto de inauguración: día, horario y concierto
- Ale-Hop, un imperio que comenzó buscando sonrisas
- Las tormentas de corta duración llegan con fuerza, descargan rayos y dejan 18,8 l/m2 en Chiva antes de salir al mar por la Safor
- Una 'invasión de aire ártico' desplomará los termómetros la próxima semana
- Decenas de desalojados tras un incendio en un séptimo piso en Blasco Ibáñez
- El colegio de Ontinyent que moldeó a Pérez Llorca, Juan Roig y Jorge Rodríguez
- Las presidentas de dos asociaciones de víctimas y más de 30 intelectuales piden elecciones anticipadas
- Per l'Horta denuncia que el desvío de la Saleta destruirá 150.000 m² de huerta protegida