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El Consell de la Ciutat legisló civilmente la procesión del Corpus

En 1372, diecisiete años después de la primera procesión -empleada la Ciudad y el tesoro municipal en construir las murallas cristianas-, el obispo Jaime de Aragón, nieto del rey Jaime I, negoció con el Consell de la Ciutat que, de nuevo, volviera a celebrarse la procesión del Corpus, lo que había logrado su antecesor Hugo de Fenollet en 1355.

En Deliveració de 30 de abril los Jurados decidieron asumir, organizar y patrocinar «una e general proceso en reverencia de la dita festa axi com cuan solien eser fetes moltes processons ço es cascuna parroquia la sua. E la manera e ordenacio de la dita proceso fos comanada als honrats jurats de la dita Ciutat presents e esdevenidors».

A la vista de que «es estat nouellament ordenat que dijous primeruinent festa del Corpus cristi a reverencia de nostre señor deu Jesucrist, e del seu sant precios cors sia feta una general e solemnial proceso per la dita Ciutat ab les Creus e penons de lurs esgleyes parroquials€», ordenaron «a tots los habitants e frontalers dels carerrs damunt declarats que al dia dessus dit per lo mati en reuerencia de deu e honor de la dita proceso haien nedejats ordenats e apparelats los dits carrers cascu en sa partida, de bells draps, e rams verts, e flors e altres apparellaments».

Siempre ha habido una especial preocupación municipal por atender esta tradición histórica, cultural y religiosa, la de la festa grossa de la Ciutat, todo lo contrario a lo de los burócratas de ahora dedicados a poner pegas y obstáculos -pólizas de seguro, tasas, ambulancias, maceteros, terrazas de bares, permisos,€- a la realización de procesiones.

Los Jurados invitaban a «homens e dones de qualsevol edad, condicio o estament sien quel dia desus dit per lo mati quant sonara lo seny major de la dita seu ajustats a la dita seu ab lurs ciris per seguir la dita proceso ordenadament e honesta e per acompañar deuotament lo sant precios cors de Jesucrist lo cual será portat per lo dit señor bisbe. E per honrar la dita proceso e festa e per beneir é loar lo nom de nostre señor deu tot poderos».

En 1373, tenemos las primeras noticias documentadas de la presencia de carros triunfales, Roques, en las fiestas del Corpus. En 1380, de que hay figurantes o actores, personajes bíblicos, pues se cita a «certes persones qui ab esturments de cordes ab cares cubertes anaren sonant devant lo corpus cristi dementres dura la dita proceso».

En 1382, como les pareciera a los Jurados corto y estrecho el itinerario del cortejo religioso «pensóse en variar y hacer más larga la carrera de la procesión por haberse derribado ya muchas casas que obstruían e impedían que luciese como debía dicha festividad, pero no se llevó a efecto, sino después de haberse derribado los portales o pórticos de la Boatella».

En 1384, los Jurados acordaron variar la marcha de la procesión, la cual hasta entonces salía por la puerta Románica de la Catedral y entraba por la Puerta de los Apóstoles y desde entonces se viene haciendo al revés, sale por la de los Apóstoles y entra por la Románica. La disposición dice: «Exira per lo portals dels apostols e pasara devant laberch de les corts e per lo carrer major de sent nicholau tro a la calderería e devant la porta de les menorets, e per lo carrer de la boseria e per lo mercat tro a la porta nova e per lo carrer de la draperia qui va a la muntada dels ferrers e tro al carrer de la boatella e per lo carrer major de sent marti e per la corregeria e per la plaça de la Figuera e per lo carrer de les avellanes e per lo carrer de sent Thomas e passara devant lalberch del señor bisbe tro a la dita seu entrant per lo portal devant la cort del oficial».

La crida o bando municipal se hacía «per les places e lochs acostumats daquella a so de trompes e de tabals y quel dit señor bisbe dona a cascuna portant lum a la dita proceso XXXX diez de perdo».

En 1385, los Jurados ordenaron confeccionar un palio y labrar una Custodia, pues el Santísimo era llevado en un copón o arqueta y se hacía necesario hacer visible y patente la Sagrada Forma. Para el palio se compró «un drap dor, appellat magros, com en floradura de cendat e llocadura dor e de seda entorn del dit drap, e en cordons de seda per als bordons€ Lo cual drap compram e fem maxi guarnir e arrear per esser portat enguany e cascun any en la proceso general ques fa en la festa de corpore cristi sobre lo reliquiari on es portat lo sagrat e precios cos de Jesucrist».

En 1388, los Jurados dispusieron comprar y pagar instrumentos musicales: «una rota e de una guitarra e una arpa les quals cordades e meses apunt de sonar son estades comprades€ per el racional de la Ciutat a obs de la festa que la Ciutat acostuma fer en lo jorn de la festa de corpore cristi». En 1389, el Consell ordenó que se diera «una buena comida a todos cuantos iban a la procesión representando algunos de los muchos ángeles, santos, patriarcas u otros personajes».

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