11 de octubre de 2018
11.10.2018

Fosses i 'txekes'

11.10.2018 | 20:20
Fosses i 'txekes'

He visitat dos mostres que ens situen davant d´una part de la nostra memòria col·lectiva, exhibides en diferents espais de la Universitat de València, el Museu de Ciències López Piñero i La Nau. Les dues, per circumstàncies bastant diferents, vinculades a la Guerra Civil. Cal insistir, aquesta problemàtica és una qüestió d´actualitat i del moment, puix mancan per tancar ferides i greuges, i tanmateix, per consolidar una democràcia en la qual fins ara no s´ha fet justícia.

La primera de les mostres ens apropa a la problemàtica científica que generen les exhumacions des del punt de vista de la ciència forense, una tasca que exigeix rigor i comporta una gran dosi d´investigació. Es tracta doncs d´una exposició amb clars fins didàctics i divulgatius.
La segona mostra altra realitat que no deguem ignorar: com dins de la reraguarda republicana el stalinisme creà les txekes, que eren espais de tortura tant de enemics de la República com rivals d´esquerra, com van estar els pumistes d´Andreu Nin, o alguns anarquistes. Òbviament, no podem equiparar les fosses, resultat d´una repressió sistemàtica feta des del poder, amb allò que van ser les txekes, un fet minoritari i puntual. El cas és que l´exposició de la Nau aborda els tipus de txekes creades per Alphonse Laurencis, segons sembla un turbi personatge, afusellat pels franquistes al 1939, el qual relacionà les tortures tècniques psicològiques i físiques amb elements inspirats en obres de rellevants artistes com Kandinsky i Mondrian.

La gent que desconega la realitat de les txeques, possiblement experimente certa confusió, puix, sempre la denuncia de tot això ha estat feta pel franquisme i, no tot es pot situar al mateix calaix. El stalinisme fou una degeneració i de Laurencis, que segons les referències que tenim, va voler estar a bones amb els agents de Stalin, lis va oferir facilitar una fórmula. A La Nau podem conèixer les seus relacions amb l´art de, fins i tot, com s´ha difos a la premsa, les reproduccions d´uns espais físics de tkeques. El detall que em va impressionar més es el resultat de la feina de dos joves artistes valencianes, Patricia Gómez i María Jesús González, les quals han aportat en guix alguns grafítics, escrits per presoners, existents a la cripta del Convent de Santa Bàrbara a València,un convent on es van instal·lar unes de les txekes de Laurencis. Llegir frases reals de víctimes realment et deixa sense alè.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook