El Palmar reforça la recuperació de les espècies d’aigua dolça més amenaçades
La Generalitat culmina la remodelació del Centre Aqüícola de El Palmar amb una inversió de 350.000 euros que permetrà reforçar la cria en captivitat del petxinot

Noves instal·lacions del Centre Acuícola de El Palmar després de la remodelació. / GVA
El Centre Aqüícola de El Palmar disposa ja de noves instal·lacions per reforçar la recuperació de les espècies d’aigua dolça més amenaçades de la Comunitat Valenciana. La Generalitat ha culminat la remodelació d’aquest equipament, que desenvolupa des de 1990 programes de conservació i reintroducció de fauna i flora aquàtiques, amb una inversió de 350.000 euros procedents dels fons Next Generation de la Unió Europea.
Una de les principals novetats és la construcció d’un nou laboratori, que permetrà ampliar els treballs de cria en captivitat i seguiment d’espècies amenaçades. En particular, l’espai es destinarà a perfeccionar el cultiu i l’engreix de juvenils de les tres espècies de petxinot presents a la Comunitat Valenciana, considerades les espècies de fauna dolça més amenaçades del territori valencià.
El programa es desenvolupa en col·laboració amb la Fundació Oceanogràfic i busca millorar les tècniques de reproducció i cria en captivitat per afavorir la recuperació de les poblacions i reduir el risc d’extinció d’aquestes espècies.
El centre també reforçarà els programes de reintroducció de fauna. Les noves instal·lacions permetran marcar mitjançant microxips i elastòmers exemplars d'ofegabous i tortuga d’estany europea criats al mateix centre abans de retornar-los al medi natural. Aquest seguiment facilita conéixer l’evolució dels animals una vegada reintroduïts i millorar els futurs projectes de conservació.
El Centre Aqüícola de El Palmar treballa també en la conservació i recuperació del samaruc, la tortuga d’estany europea, la tortuga de rierol i diverses espècies de flora aquàtica, amb actuacions que s’estenen més enllà de l’Albufera al conjunt de la Comunitat Valenciana.
Una instal·lació adaptada
Per donar resposta a aquestes necessitats, la Generalitat ha dut a terme una rehabilitació integral de l’edifici principal del centre, construït en la dècada dels seixanta. Els treballs han permés renovar els laboratoris, els magatzems i els banys, que ara disposen d’adaptacions d’accessibilitat.
La remodelació també ha inclòs la modernització de les instal·lacions elèctriques, de fontaneria, sanejament, climatització i ventilació. A més, s’ha incorporat una instal·lació fotovoltaica per a autoconsum, s’ha millorat l’aïllament tèrmic de l’edifici i s’han substituït les antigues fusteries per unes altres amb millors prestacions energètiques.
A l’exterior, l’actuació ha permés adequar itineraris accessibles i crear nous espais destinats a la divulgació ambiental. També s’ha habilitat una sala de reunions per facilitar la coordinació entre les entitats i institucions que participen en els projectes de conservació del centre, entre elles la Fundació Oceanogràfic, Bioparc i diverses universitats.
Durant la visita a les instal·lacions, el vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, ha assenyalat que la remodelació permet adaptar un equipament amb dècades d’activitat a les actuals necessitats de conservació, investigació i divulgació ambiental.
Segons ha destacat, disposar de millors instal·lacions permet reforçar les eines necessàries per protegir la biodiversitat de l’Albufera i del conjunt del territori valencià, especialment davant la situació de les espècies més vulnerables.
Quatre dècades de l’Albufera
La remodelació del Centre Aqüícola de El Palmar s’emmarca en les actuacions impulsades per la Generalitat amb motiu del 40è aniversari del Parc Natural de l’Albufera. La iniciativa forma part d’una estratègia que combina la conservació dels ecosistemes, la recuperació de la biodiversitat, la millora de la qualitat de l’aigua i l’impuls de la investigació científica.
Cada any, més d’un miler de persones visiten el centre per conéixer de prop els treballs que s’hi desenvolupen. Amb la renovació, l’equipament disposa ara de millors condicions per continuar combinant aquesta funció divulgativa amb una de les seues principals missions: contribuir, mitjançant la cria, el seguiment i la reintroducció, a evitar la desaparició de les espècies d’aigua dolça més amenaçades de la Comunitat Valenciana.
- Tres detenidos en la A-3 tras huir de un control de la Guardia Civil con un kilo de cocaína
- La Generalitat admite que el drenaje del puente reconstruido tras la dana en Serra Perenxisa 'pudo haberse quedado corto
- Las obras del entorno de la nueva Fe disparan los precios de alquiler del edificio aislado de València: 2.100 euros al mes
- El proveedor de huevos de Mercadona invertirá 200 millones para suprimir las jaulas de todas sus granjas en cuatro años
- Uno de los cabecillas del laboratorio de drogas de diseño de Anna es miembro de los Ángeles del Infierno
- El cuñado de Rita Barberá justifica que cobró 3,6 millones de contratas municipales por 'anticiparse a problemas legales
- La JCF convoca a una nueva candidata a Fallera Mayor a escasas horas de la presentación oficial por una nueva renuncia
- La nostalgia marca el inicio de la demolición del histórico Pont Vell de Paiporta