Més d’un centenar d’obres de museus valencians estudiades i analitzades des de la perspectiva de gènere amb la finalitat de promoure la igualtat també a través del patrimoni conservat en els museus. Això és el que permet el projecte «Relectures. Itineraris museístics en clau de gènere», coordinat per la Universitat de València, i en què ja participen un total de 15 museus valencians.

Cada institució museística ha elaborat un itinerari o recorregut en clau de gènere i ha seleccionat les peces i espais de la seua col·lecció permanent que mostren un interés significatiu en relació amb les representacions de gènere. A partir d’ací, el projecte fa una lectura diferent de les col·leccions exposades a través de la perspectiva de gènere, per contribuir al fet que el públic puga entendre-la millor quan la visite al museu.

En total s’han analitzat més d’un centenar d’obres de diferent estil i gènere per la diversitat dels museus participants. En «Relectures» conviuen col·leccions universitàries amb pintures del segle XVI, ceràmiques del segle XII o escultures contemporànies de Julio González.

El comú denominador o nexe entre totes és la mirada de gènere. Les peces analitzades estan organitzades per museus i també per temàtiques.

Estereotips

«Relectures» està coordinat per la professora de la Universitat de València i directora del Servei de Cultura Universitària, Ester Alba, i Liliane Cuesta, conservadora del Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries ‘González Martí’ i responsable de l’Àrea de Difusió.

Aquest projecte, que va nàixer fa ara tres anys, ha anat sumant cada vegada més museus, col·leccions i mirades per a analitzar els estereotips de gènere i l’androcentrisme que tradicionalment ha orientat el discurs expositiu, les col·leccions i fins i tot els espais culturals.

«Relectures» va nàixer en 2017, amb la realització d’una sèrie d’itineraris, des de la perspectiva de gènere, en sis museus valencians, i el disseny d’una ruta cultural, que va ser l’encarregada de connectar els museus participants en aquell moment en el projecte, situats tant a València com en la seua àrea metropolitana.

En aquesta primera fase del projecte es va contribuir a un millor coneixement del patrimoni cultural valencià, es van estrènyer vincles entre els museus participants, al marge de la seua titularitat i independentment de l’administració de què depenien, de la seua especialitat, grandària i fins i tot de la seua ubicació.

Amb els anys, aquests primers 6 museus participants van augmentar a 11 en la segona fase del projecte, fins a arribar als 15 museus que actualment conformen la xarxa de «Relectures» en la Fase III: Col·lecció Museogràfica Permanent Etnogràfica de la Casa Gran; IVAM, Institut Valencià d’Art Modern; L’ETNO, Museu Valencià d’Etnologia; Museari; Museus i Col·leccions de la Universitat de València; Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí; Museu Visigot de Pla de Nadal; Museu de Belles Arts de València; Museu de Ceràmica de Manises; Museu Comarcal de l’Horta Sud Josep Ferrís March; Museu d’Història de València; Museu Municipal de Ceràmica de Paterna; Museu del Margalló d’Aldaia; Museu de Prehistòria de València i Museu de la Rajoleria de Paiporta.