Xúquer Viu
D
issabte passat fou dia de manifestacions: a Copenhague i en moltes parts del món, contra el canvi climàtic. A Madrid, a més, contra la crisi econòmica. A les Balears contra la corrupció. A València contra el tancament del repetidor de TV3 de la serra Perenxisa i contra la privatització de les protectores d'animals. I també a València tingué lloc l'enèssima concentració convocada per Xúquer Viu a favor d'aquest riu. I és que s'acumula la feina en la defensa de causes justes.
Però jo ara vull referir-me a la causa de Xúquer Viu, i dir que aquesta associació té molts motius per reclamar i ser escoltada, el més determinant és la disminució dràstica del cabal del riu. Són simptomàtics a i alarmants els episodis d'assecament viscuts: el d'agost de 1994 que desaparegué l'aigua en 40 km en la província d'Albacete. El de novembre de 2006 que s'assecà per un tram al Baix Xúquer, per la zona d'Alberic. El d'abril de 2008 que s'assecà prop de la ciutat d'Albacete i el de fa unes setmanes que s'assecà l'Alt Xúquer a Conca prop de Villalba de la Sierra. A pesar d'això continuen les pressions negatives per al riu. Ara, l'aigua del Xúquer que es transvase al Vinalopó, es destinarà també a l'urbanisme amb l'aquiescència del nou equip del Ministeri de Medi Ambient i el suport de la Generalitat Valenciana. A més segueix vigent l'operació per la qual deixaran de regar-se 200 hectàrees a Villena per tal que Danone embotelle 0,7 hm3 per al negoci d'aigua mineral Font Vella.
Davant d'aquests nous despropòsits, Xúquer Viu amb les signatures de milers de ciutadans, exigeix, entre altres coses, "el compliment de les finalitats oficialment declarades del transvasament Xúquer-Vinalopó des de l'Assut de la Marquesa, destinant l'aigua del Xúquer exclusivament per a usos ambientals i agrícoles, i no per a l'especulació". A més demana "que s'acabe amb la sobreexplotació de l'aqüífer de la Manxa Oriental, disminuint dràsticament les seues extraccions". I que "s'establisquen règims de cabals ecològics per al Xúquer i els seus afluentsÉ Afegirem que la problemàtica del Xúquer es veu ja agreujada amb el canvi climàtic que fa que hi disminuisquen les precipitacions. Per tant, estalviar, regenerar i prioritzar l'ús de l'aigua, ha de ser la tònica a seguir d'ara endavant. O no veurem mai més un Xúquer viu.
- La segunda ola de calor llega con viento de poniente que dejará temperaturas superiores a 40 ºC
- Carcaixent sella con hormigón la toma de agua para forzar la salida de los okupas
- Los grados universitarios más cotizados bajan la nota de corte casi un punto con la segunda adjudicación
- ¿Qué es la comunidad religiosa de la que partió el incendio de Ibi?
- Oportunidad inmobiliaria en Valencia: moderno piso en una ubicación privilegiada que lo tiene todo
- Rescatan del olvido unas naves de le Corbusier 'ocultas' en Feria València
- Así está por dentro la antigua discoteca Tabú de Benetússer que será un espacio comunitario
- Un coche atropella a una familia en el Arenal de Xàbia: dos niños de 2 y 5 años y el padre, heridos de gravedad